טרנדים חדשים ותערוכות מובילות סביב הגלובוס – חלק א

בהתאם למסורת הבלוג החודשי שלנו ובהמשך לנושא ההשראה מחודש שעבר, החודש הזה יוקדש כולו לתערוכות מעוררות השראה (כי כבר סיכמנו שהיא נמצאת בכל מקום וצריך רק לשים לב אליה).
אז למה תערוכות אתם שואלים? משהו בתערוכות גדולות מרגש אותי- האנרגיות, כמות האנשים, העוצמה והגודל שלהן. לכן הפוסט החודשי יוקדש לאחת התערוכות שריגשו אותי במיוחד!

אשתף אתכם בסוד, לפני שהתחלתי ללמוד עיצוב מוצרים חלום חיי היה לעצב רכבים. במהלך התואר הראשון שלי גיליתי שבארץ התממשות החלום איננה ריאלית ובמקביל נחשפו בפניי עולמות נוספים, מדהימים וחדשים בתחום המרגש הזה – עיצוב תעשייתי.
למרות הכל, בזמני הפנוי האהבה לרכבים נשארת. לא סתם הגעתי לתערוכה המדוברת, היא קשורה אלי בשני אופנים: האחד הוא העבודה שלי והשני הוא האהבה הראשונה שלי.

רוצים לדעת איך ומה פספסתם בכך שלא נכחתם? תמשיכו לקרוא בזמן שאספר לכם על כמה מהטרנדים החדשים, כיצד הם נוצרים בתחום אחד ומחלחלים לאחר, אותם פרטים שמתחברים ומספרים סיפור שלם? אגב…אם תתאזרו בסבלנות, ממש בהמשך גם תגלו איך כמעט ועשיתי לעצמי בושות. טוב נו, אולי בפועל גם עשיתי קצת…

על איזו תערוכה אנחנו בכלל מדברים?

תערוכת אוטומוטור המתקיימת בגני התערוכה, מכירים? אז לא זה, משהו דומה אבל בקנה מידה ענקי קרה בחודש שעבר בתערוכת ה- IAA, תערוכת המכוניות הבינלאומית הגדולה ביותר בעולם (Internationale Automobil-Ausstellung) מתקיימת אחת לשנתיים בעיר הבנקים והתעשייה הגרמנית, פרנקפורט. השנה חגגו בפרנקפורט את ה-IAA ה-66 במספר וזה אומר שמיטב החברות מכלל העולם הציגו קונספטים חדשים וחשפו את הדגמים החדשים לשנת 2016 .

GTspirit-VolkswagenNight

בפרנקפורט מושקות באופן מסורתי רבות מהמכוניות הגרמניות החשובות ביותר. כך במהלך השנים נחשפו שם מכוניות כמו פולקסווגן חיפושית המקורית, אאודי TT (שהוצגה בכלל כקונספט), ב.מ.וו ניו קלאס שהקדימה את סדרה 3 ו-X5 מרצדס SLR מקלארן ו-SLS. רבות מהמכוניות החשובות והמעניינות בעולם נולדו שם, ובהן: פיג’ו 406, יגואר XF, יונדאי iX35, אלפא 156 ורבות אחרות.

באירוע המדובר לקחו חלק גם עשרות אלפי עיתונאים והבטחתי לכם סיפור קצת מביך, יכולים לנחש מה קרה?

אם ניחשתם שהתשתתפתי בראיון-צדקתם! עיתונאים מטעם מגזין יגואר ארבו לי ממש ליד התצוגה המרהיבה שלהם בה הוצג רכב חתוך לשניים על מנת לאפשר התפעלות מההנדסה והעיצוב המתוחכמים. כמובן שתגובתי למראה המפואר, עיניים פעורות ולסת שמוטה, הצחיקה את העיתונאים והם ניגשו לברר לדעתי. אתם רק יכולים לתאר לעצמכם את ההתרגשות והחויה המביכה שהתחילה מגומגמת (בושות בפועל כבר אמרנו) וזרמה לשיחה שמעניין לשמוע בנושא הסטודיו וכיצד התערוכה מתקשרת לעבודתנו (ממש הצלה של הדקה ה-90). רוצים לראות איך היה? כנסו לאתר יגואר ותגלו, לי לא היה האומץ לבדוק 🙂

unnamed

עכשיו שצחקתם קצת על חשבוני, אפשר לגשת לעיקר…

מה חידשו לנו שם?

ענף העיצוב והעיצוב התעשייתי בפרט, מציע מידי שנה טרנדים חדשים בהתאם לצרכים החברתיים, התפתחויות טכנולוגיות ומגמות השולטות בעולם העיצוב בכלל. הטרנדים הללו משפיעים רבות על הבחירות שאנשים עושים בחיי היומיום, החל ברכישת סוג אגרטל מסוים, דרך סגנון עיצוב הבית ועד לקניית רכב.
תעשיית הרכב היא השנייה במידת השפעתה על מגמות העיצוב בעולם, לאחר תעשיית האופנה.
כיום המגמה השולטת בעיצוב רכבים עומדת בסימן איכות הסביבה וחסכון באנרגיה, מה שמתבטא בעיצוב רכבים קטנים, קלי משקל, מעוגלים ואווירודינמיים. לצד מגמה זו, צבעי רכב זרחניים ובולטים של שחור, צהוב וכחול ישלטו בענף בתקופה הקרובה. בנוסף, צבעי המט והיכולת להתאים דגם בצורה פרטנית ללקוח נכנסו גם לתמונה. 

מה עניין אותי בתערוכה ואיפה זה פוגש אותנו במקומות אחרים?

בתערוכת ה-IAA עברתי באין ספור ביתנים מלאים בכל טוב והיריעה קצרה מלספר הכל. מכל הטרנדים החדשים שהוצגו על ידי היצרנים השונים בתצוגות המפוארות, בחרתי להתמקד בשלושה אספקטים עיקריים שצדו את תשומת ליבי ולא יכולתי שלא לשתף עמכם ולספר כיצד זה מתחבר אלינו.

משטחים – 

כרגיל, ראוי שנתחיל מהגדרה שתעזור להבהיר מהו בדיוק משטח בעולם העיצוב.
“במתמטיקה, משטח הוא יריעה טופולוגית דו-ממדית. כלומר מרחב טופולוגי שבאופן מקומי נראה כמו המישור האוקלידי. משטח המהווה שפה של גוף תלת-ממדי נקרא פני שטח”. מבולבלים? גם אני, אבל אם נתעלם לרגע המהמושגים המוזרים והלא מוכרים (לחלקנו לפחות)- טופולוגי ואוקלידי, אנחנו מקבלים תיאור הדומה למשטח בשפה העיצובית: מישור הנוצר בין 4 נקודות.

היופי של הגדרה המתמטית נובע מהיותה מיועדת לתחום שונה לחלוטין, אך יחד עם זאת היא מספקת הצצה וכיוון נפלאים המקשרים אותנו ישירות לעולם העיצוב. המכנה המשותף לעולם הריאלי והעולם האומנותי עוד יחזור בהמשך ויוכיח שוב ושוב כי עיצוב הוא חלק בלתי נפרד מאינספור תחומים שונים.

08

אז אמרנו משטחים…בתערוכה בפרנקפורט רואים שעולם המשטחים משתדרג, זה מאוד משמח אותי כי זה נוגע בכל עולם העיצוב, ולא רק. בעולם הרכבים התחילו להתייחס למשטחים סוף סוף, כי גם בתחום הכי שמרני יש עדכונים. תעצרו ותיזכרו בעיצוב הרכבים לאורך השנים, רובם עד היום נראו כמו קופסה (אם להיות גסה יותר – קופסת שימורים). הדוגמה הראשונה לשינוי שעולה לי לראש היא הסיאט החדשה, יש לה פס קטן שמפריד בין הדלתות, משטח בעגה המקצועית. על ידי קו אחד הוא מספק תחושה שישנם מעברים על פני הפאנל, נראה שמשהו קורה שם וזה יוצר מוקד עניין. 

76-Cadillac-Eldorado-DV-11-GCA_01

12188151_696040737198393_2112338526906295260_o

11000533_1137836499566677_1662167396772240647_o

את תחום המשטחים ניתן לממש גם במוצרים קטנים יותר, על ידי תשומת לב לפרטים הקטנים ביותר. הפיתוח העיצובי והפיתוח הנדסי, מתחברים לשפה ויזואלית ברורה, פונקציונלית ואסתטית אשר מובילה ליישום הפיתוח והעברתו מקו עד לייצור וייצור סדרתי. שימו לב לקווים של המוצרים המצורפים, שימו לב היכן נוצר העניין, כיצד חומרים מתחברים, תחשבו איפה הדברים שדיברנו עליהם עד כה פוגשים אתכם ביומיום וכיצד… וכמובן אל תשכחו לשתף גם אותי 🙂

אצלנו בסטודיו מאמינים במינימליזם- הדבר הכי קטן, במעט מאמץ, יכול לעשות את השינוי הכי גדול אפילו ברמת הקו. אז בין אם המשטח משמש כתוספת לחוזק המבנה ובו בזמן כמשלים לאסתטיקה העיצובית, או כרכיב פונקציונלי במוצר ויחד עם זאת חלק מרמת הגימור- כלל החלקים הקטנים מרכיבים את המוצר השלם בהתאם למקורות ההשראה שלו. עשיתי לכם חשק? למה שלא תכנסו ותגלו עוד על מה שהסטודיו שלי יודע לעשות: https://www.studio-rdd.com/

design Surfaces

20

05לסיכום,

עשיתי לכם חשק? יופי, כי בנימה זו אני רוצה לתת לכם קצת תמונות להשראה וחומר למחשבה לפני שנמשיך ונרחיב בפעם הבאה על שני טרנדים נפלאים נוספים מהתערוכה המדליקה הזו. אז בזמן שאתם ממתינים לחלק הבא שיגלה עוד מרזי עולם הרכב, הסטודיו שלנו ותחום העיצוב בכלל, תוכלו לנחש מהם הטרנדים שבחרתי להציג בפרק הבא? בקרו באתר של הסטודיו והיעזרו בעבודות שלנו לצורך ניחוש מוצלח. המנחש נכונה אולי יככב בחלק הבא 🙂

שלכם, אילנה

 

  Tags: , , , , , , , , , , , , ,

  studiordd@gmail.com  /    06/11/2015  /   car design, exhibition, Inspiration, Posts  /   0 Comments

Leave a Reply