מסע בממלכת החומרים

יש! סוף-סוף הגיע הרגע חברים, המסורת החודשית שלנו ממשיכה… אז תכינו קפה ותישענו אחורה כי יש הרבה על מה לדבר 🙂

הפעם העזתי לכתוב על אחד התחומים שביקשתם לשמוע עליהם פעמים רבות. זוכרים שביקשתם לדעת על חומרים מיוחדים וכיצד בוחרים חומר בכלל? אז כמו שאתם בטח יודעים, חומר זה נושא שמאוד קשה לדבר עליו, לנושא יש המון קטגוריות ואספקטים ומה גם שקצת קשה לענות כי מדובר בכמה וכמה דברים שמרכיבים יחדיו את השלם – הרי מדובר בממלכה שלמה – ממלכת החומרים.

עקב חשיבותו של החומר בתחום העיצוב ובתחומי, לא די בפוסט אחד ואף ניתן לדבר על הנושא עד אין סוף אך במקרה שלנו נסתפק בדברים העיקריים שיוצגו ב3 פוסטים מגניבים בהמשכים (שלא תתעייפו לי).

מה בעצם תקראו בשלושתם? תחילה, נדבר קצת על חשיבות החומר ובחירתו בעולם העיצוב. לאחר מכן, אחשוף בפניכם מעט מהחומרים שאנחנו עובדים איתם בסטודיו ואשתף חוויות אישיות על הפער שבין הרעיון למציאות הכרוך בבחירת החומר. לסיום המגה-פוסט החגיגי שלי, אציג בפניכם כמה חומרים יוצאי דופן שלא הייתם יכולים לתאר לעצמכם במציאות.

untitled

השפעת החומר על הרגש

כמו שאמרתי קודם לכן, חומר הוא אחד מעמודי התווך של עולם העיצוב ועולם שלם בפני עצמו.

בין אם בפיזיקה, מתמטיקה, הנדסה או עיצוב, החומר הוא למעשה ההתחלה של הכל – הוא היסוד. חומר משפיע על כל חמשת החושים שלנו, יש לו מהות, יש לו אופי מובהק, הוא מרכיב את כל עולמנו ומעשיר כל חוויה חושית שלנו. בכל הרבדים ובכל התחומים, העולם מורכב מחומרים רבים ושונים, בעלי צורות ובצבעים מגוונים, חומרים שעובדו באופן טבעי או בידי אדם אשר לבסוף יקבעו את התוצר הסופי ובהתאם את הרגשתנו.

07-01

למה הכוונה? אנחנו מרגישים את מרקמו המחוספס של החול בין אצבעותינו, מריחים את ריח הלחם הנאפה וחשים את תחושת הקור שמשדר הבטון. אפילו הצלילים השונים שאנו שומעים מקורם בחומרים גם כן: רשרוש של עלים יבשים, פריטה על מיתרי גיטרה ועוד המון דוגמאות מגוונות שיש לעולם המופלא הזה להציע.

39

איך זה מתבטא בעבודה שלנו? החומר משפיע על ההרגשה שמשדר המוצר שלנו, בין אם זה יוקרה, חום/קירבה, קור/ריחוק, חדשנות או יושנה. את ההרגשה שישדר המוצר שלנו ניתן לקבוע על ידי צבע, טקסטורה ואף תפיסתנו הפסיכולוגית כלפי החומר בו נשתמש. לדוגמה, הקור והחוזק שמשדרת מתכת אל מול הרכות והחמימות של האריגים.

48445

05-01

אגב רגש ומגע, מוציא אותי מדעתי שבתערוכות אסור לגעת ולהרגיש מייצגים. אני מרגישה כלואה בעולם כזה בתור מעצבת, מבחינתי זה עינוי. מגע גורם לך לרצות לעצום את העיניים ולהיסחף, מפעיל את התאים במוח וגורם לך לחשוב. הלוואי שמישהו ייקח את המושכות לידיים ויפיק קונספט חדש של תערוכות בהן ניתן לגעת במוצרים.

במה אני אוהבת לגעת, אתם שואלים?

מבחינתי לא ניתן לדבר על מגע, רגש וחומר מבלי לציין את הדוגמה הטובה ביותר בעיניי – העץ כחומר גלם. החומר הזה מרגש אותי, והסיבה שעץ הוא דוגמה טובה בעיני היא מאחר והוא מפעיל אצלנו כמעט את כל החושים ובו-זמנית משפיע על תפיסתנו הפסיכולוגית. ניתן להריח אותו, להרגיש ולראות את הטקסטורה שלו ובתפיסתנו הוא תמיד ישדר חום ונעימות. עקב כל התכונות הנפלאות של העץ כחומר גלם, נהוג להשתמש בו רבות בחינוך האנתרופוסופי אשר דורש עבודה בחומרים טבעיים המשדרים חמימות לעומת חומריים פלסטיים המשדרים קרירות וריחוק. ( אני יודעת שזה נשמע בעייתי, אבל תנסו פעם לעצום את העיניים ולהפעיל את כל החושים שלכם ללא הראייה והתבניות הקבועות במוח, תנסו להנות מחומר רק במגע ותראו איך אתם מרגישים)

13

אין ספק כי החומר משפיע על כולנו, אך יחד עם זאת הרגשה היא תמיד אינדיווידואלית ואישית לכל אחד מאיתנו. אשמח לשמוע מכם דוגמאות לחומרים והרגשות שהם מעוררים בכם. אז בין אם בפרטי או ממש פה בתגובות לפוסט, אל תתביישו ותשתפו במחשבותיכם כדי שנוכל להתמלא השראה וללמוד.

06-01

השפעת החומר על המעצב-

בעולם העיצוב, כמו בחיים עצמם, ישנם סוגים רבים של אנשים ולכן גם סוגים רבים של מעצבים כאשר לכל אחד ואחת מהם סגנון וטכניקה. הדבר נכון גם לגבי האופן בו כל מעצב בוחר לעבוד עם חומרים, אז בואו נראה כמה דוגמאות לכך:

– מעצבים המתחברים לחומר קיים ועושים בו ניסויים ומניפולציות על מנת לגלות תכונות או שימושים חדשים, מהם בסופו של דבר נוצר המוצר. לדוגמה, ישנם מעצבים אשר עובדים רק עם עץ. על מנת ליצור מוצרים חדשים, מעצבים אלו בוחרים לחקור את חומר הגלם איתו הם עובדים, לבצע בו ניסויים כדוגמת שריפה, הצפה, שיוף או טיגון של החומר ותוך כדי התהליך נוצר מוצר חדש אשר לא תוכנן מראש אלא נולד באופן ספונטני כתוצאה ממשחקים בחומר הגלם. גם אצלנו בסטודיו ניתן לראות פרויקטים שנולדו בגישה שכזו, לדוגמא: אחד הפרויקטים שאנחנו זוכים ללוות הוא Tree Shaping שכל כולו משחק בעץ ומאפייניו הטבעיים.

38

 

– ישנם מעצבים המייצרים חומרים חדשים ומתוך התכונות שלהם וממה שהם משדרים, הם מעצבים מוצרים שהחומר משחק בהם תפקיד מרכזי. סוג זה של מעצבים בעיקר חוקרים וממציאים חומרים שלא מתקיימים במיינסטרים של עולם העיצוב ותוצאת המוצר הסופית נשענת על ייחודיות החומר כשלעצמו, מה שיוצר מוצרים חדשניים ומופלאים. דוגמא נפלאה לכך הוא הפרויקט של רועי יהלומי, אשר עבד עם אבני בזלת.

37

– מעצבים נוספים מחיים מחדש טכניקות עתיקות ומקנים למוצרים חיים חדשים בעלי פונקציות חדשות שלאו דווקא קשורות באופן ישיר לשימוש הקודם שלהם או לחלופין מוסיפים נראות רעננה ומודרנית. דוגמה לכך ניתן לתת מהתערוכה האחרונה שבקרתי בה. התערוכה הייתה של חיימה חיון והוא דוגמה מצוינת למעצב שמעביר את המסרים והמיצוב שלו דרך החומרים בהם הוא עושה שימוש. חיימה מדבר על עיצוב יוקרתי, שימוש בחומרים וטכנולוגיות עתיקות ושילובם בעיצוב החדש והעדכני שלו. הוא תמיד משתמש בחומרים כגון זהב, קריסטלים, אריגים וקרמיקה. הוא לעולם לא משתמש בפולימרים(פלסטיקה) למשל, חיתוכי לייזר וכד’.

מעניין אתכם לראות מה עוד היה בתערוכה? כנסו להתרשם: http://www.dmh.org.il/heb/exhibition/exhibition.aspx?pid=38&catId=-1

10-01

 

חשיבות החומר ובחירתו- 

כאשר אנו עומדים בפני משימת עיצוב, עלינו לתת למוצר צורה וקו מתאר אשר מושפעים לא רק מהצרכים ומבקשת הלקוח למראהו הכללי של המוצר, אלא גם מהחומר אותו נבחר לביצוע המוצר. מה הכוונה? אם ברצונכם ליצור מוצר בעל קווים מעוקלים, תגלו שישנם חומרים שלא יתאימו למשימה מאחר ולא ניתן להקנות להם את הצורה העקלקלה הרצויה מה שמקטין את מגוון החומרים לבחירה. בנוסף, לכל חומר ישנה אסתטיקה משלו, תחושה ואופי כאשר גם הם מהווים חלק בלתי נפרד בבחירת החומר המתאים למוצר. 

25-02

נשמע קצת מסובך? רגע, יש עוד!

החומר שאנו כמעצבים בוחרים למוצר ספציפי, נגזר ישירות ממחירו הסופי של המוצר (כנראה שלא נשלב יהלומים במוצר שעלותו הסופית אמורה להתאים לכל כיס). דוגמה טובה לכך אלו מוצרים לבתי חולים- על המוצרים לשדר אסתטיות לאחר זמן שימוש ארוך, ישנה עדיפות לצבעים בהירים המעבירים תחושת ניקיון ובל לא נשכח את היתרון של חומרים סינתטיים בשביל החוזק והעמידות. בעקבות כל אלו, כנראה שלא תמצאו אצל הרופא מיכשור רפואי שאיננו ממתכות כגון נירוסטה ואלומיניום אשר עמידות בקורוזיה או פולימרים שונים בעלי העמידות והאסתטיות הנדרשת. אז אחרי שווידאנו שהחומר שבחרנו מתאים לצורת המוצר, לקהל היעד, תפקידו ומחירו הסופי, אפשר להתחיל לייצר? התשובה היא – לא!

גם בשלב הייצור, החומר משפיע רבות. לכל מוצר ולכל חומר טכנולוגיית ייצור שונה אשר עלולה להגביל אותנו בעת בחירת החומר למוצר שלנו. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא ייצור באמצעות הדפסת תלת ממד. בשיטה זו ישנם יתרונות רבים לדוגמא: האפשרות ליצור מוצר בחתיכה אחת ללא צורך בהרכבה, ליצור מוצרים מורכבים אשר יד אדם מתקשה למדל וכדומה אך מן הצד השני, ישנם חומרים שלא נוכל להשתמש בהם במדפסת תלת ממד (בשלב זה לפחות…) כמו סיבי פחם וחומרים מרוכבים נוספים. אז אם תכננתם מזל”ט בהדפסה תלת ממדית, כנראה שלא תוציאו את זה לפועל 🙂 כמובן שיש עוד הרבה מה לומר בנושא הפער בין הרעיון למציאות, אז אם תתאזרו בסבלנות ארחיב על כך בפרק הבא.

04

 

לסיכום,

אין ספק בכלל שחומר הוא אחד מהנושאים החשובים ביותר בתחום העיצוב. הוא יכול להעמיד מולנו קשיים ומגבלות ואף לפתוח בפנינו עולמות חדשים, כל שעלינו לעשות הוא לקחת את כל הפרמטרים בחשבון ולצאת למסע המפרך לייצור המוצר המושלם.

אם כבר במסע מפרך עסקינן, בואו לא נשכח שזהו רק החלק הראשון במסע שלנו בנבכי עולם החומרים, בפרק הבא אגלה לכם כיצד אנחנו בסטודיו מתמודדים ויוצרים מוצרים בגלל ולמרות מגבלות החומר בחיים האמיתיים. בינתיים, אתם מוזמנים להציץ בחלק מהמוצרים שלנו והחומרים מהם הם עשויים: https://www.studio-rdd.com/shop

 

  Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  studiordd@gmail.com  /    16/02/2016  /   Materials, Posts  /   0 Comments

Leave a Reply