EVERY DAY, ONE INSPIRATION- PRACTICE

חשיבה מופשטת – מהי חשיבה מופשטת? איך לרכוש יכולת שכזו וחשיבה? 
 
 
הפשטה (אַבְּסְטְרַקְצִיָּיה) היא פעולה מחשבתית הכוללת הגדרה ושימוש במושג חדש, המבטא מכנה משותף של מושגים קיימים. ההפשטה מאפשרת להתייחס לעניין מסוים, בהקשר רצוי ותוך התעלמות מתכונות הפרטים שאינן רלוונטיות להקשר.
 
הפשטה גם משמשת אמנים ומעצבים על מנת להביע מושגים רעיוניים בכלים ויזואלים.. אין הכוונה לשימוש בסמלים אלא בשימוש בצורות מופשטות, זאת אומרת צורות שלא ניתן להגדיר אותן באמצעות מושג קונקרטי. הפשטה צורנית היא תהליך ויזואלי המבטא הפחתה של המאפיינים הצורניים של אובייקט קיים. משתמשים בהפשטה צורנית על מנת לקשר אסוציאטיבית בין היצירה לבין ההשראה שלה, לעיתים על מנת להצביע על תכונות נוספות של היצירה. 
 
בתאוריות קוגניטיביות העוסקות בהתפתחות ההפשטה מדובר פעולה מחשבתית המאפשרת לאדם לחשוב על האפשרי ולא רק על הממשי ומכאן לעסוק בתפיסות עולם, עקרונות, ומושגים מופשטים. (על פי תיאורית ההתפתחות של ז’אן פיאז’ה, יכולת חשיבה זו מתאפשרת החל מגיל 12 / 13)
 
בעיניין ההתבוננות עצמה, אז גם פה (בגדול.. ) על כל דבר בעולם הזה ניתן להסתכל בכמה דרכים: כשדרך אחת היא להסתכל על הדבר כפי שהוא (מדובר בהקשר ישיר בלבד) ודרך השנייה היא להסתכל עם הסיטואציה או האובייקטים בהקשר רחב יותר של הדבר.. (זאת אומרת כחלק מפאזל שלם ומתמונה רחבה) חשיבה מופשטת, היא חשיבה שבה האדם “מפשיט” את הדבר שאותו הוא יודע מהצורה החיצונית שלו ומסתכל על המהות הפנימית, בפרספקטיבה רחבה יותר ושורשית. עכשיו בואו ניקח תהליך שבו חפץ נופל כלפי הקרקע לדוגמא.. לניתוח האירוע הזה יש רמות עומק שונות: ברמה הפשוטה ביותר זה אירוע שהתרחש כאן ועכשיו, תהליך שבו חפץ נפל מלמעלה למטה. ברמה מופשטת יותר, אפשר להסתכל במקרה הנוכחי על חפץ כלשהו, שכוח המשיכה מושך אותו אליו. וברמה מופשטת עוד יותר, ניתן לראות כאן פונקציות פיזיקליות ומתמטיות, התרחקות צורנית וטכניקות חדשות (הרבה פעמים חדשנות יצירתית נובעות מהיכולת של האומן להתרחק מהעתקה של צורות קיימות לדוגמא (#מתמטיקה_של_עיצוב_חשיבה_בתוך_הקופסא) בעצם חשיבה מופשטת מאפשרת לאדם להבין טוב יותר את הדברים שאותם הוא יודע, היא מאפשרת להבין טוב יותר כיצד דבר מסוים קשור לדברים נוסף (הרי כל הדברים שבעולם, הם חלקים שונים בתוך פאזל גדול ושלם של העולם, לא?!) בנוסף, כאשר האדם מסתכל על הדברים בצורה מעמיקה יותר ומופשטת (פחות חיצונית ושטוחה) הוא מסוגל לראות טוב יותר את הקשר שיש בין החלקים השונים בפאזל המציאות (ראייה תלת ממדית / ראייה ביניקולארית) כמו כן, החשיבה המופשטת מאפשרת לאדם ללמוד בצורה טובה יותר ממקרה אחד על מקרה אחר. ואם כל זה עדיין לא מספיק אז כאשר האדם מסתכל על דברים בצורה מופשטת הוא מבין טוב יותר את המנגנון הפנימי שעומד מאחורי הדבר ועל ידי זה הוא יכול לקבל החלטות טובות יותר במקרים אחרים (על סמך ההסתכלות המופשטת)
 
אז איך רוכשים חשיבה מופשטת שאלתם/ן אותי.. אז  כמובן שתמיד חשוב להתחיל מהתחלה (!) וזה אומר תרגול (תרגול תרגול ועוד קצת תרגול.. לא סתם פתחתי סדנה חדשה בנושא – #השראה_ביום ) בנוסף, ניתן לרכוש חשיבה מופשטת גם על ידי זה שמנסים להסתכל על העולם בצורה רחבה ותלת מימדית (ולא רק על איך שהדברים נראים כלפי חוץ) גם בפועל קיימות מס’ דרכים ללמוד להסתכל על דברים בצורה מופשטת, אתן דוגמא: דרך אחת היא על ידי זה שהאדם שואל את עצמו “למה?” (אישית אני מאוד ממליצה להתחיל עם ה”למה” הזה) על ידי השאלה הזאת לרוב אני לומדת (לאט לאט) לראות את התהליכים שמתרחשים מאחורי האירועים החיצוניים וכך מתפתחת ונבנת אצלי החשיבה המופשטת הזו (גמישות המוח ולמידה) דרך נוספת לפתח חשיבה מופשטת היא על ידי פרקטיקה וזיהוי של בעיה, חשוב לפתח את השריר הזה (אז בדיוק כמו שרשמתי בהתחלה, זה ממש כמו ללכת לשעת כושר) בנוסף, אני ממליצה לנסות ולמצוא מקרים שניתן ללמוד מהם (אירועים או חפצים דומים זה לזה לדוגמא) כשהכי חשוב בעיני להוסיף לכל הרובד הזה הגבלה, חשוב לא ללכת לאיבוד ולייצר מגרש משחקים לכל דבר..
 
אז תודה לכל מי מי שהצטרף לתרגיל שלי “השראה ביום” ומקווה שזה עונה על השאלות שלכם מעט 
שלכם, אילנה סלזנב
Pic by @shashaben

  Tags:

  studiordd@gmail.com  /    06/02/2020  /   Inspiration, מתמטיקה של עיצוב, סדנת השראה  /   0 Comments

Leave a Reply